donderdag 10 september 2020

Schreeuw

Het bootje dat Sytske Dijksen voor me jutte op de Hors lag al een tijdje op de plank.
De afgelopen weken had ik hem steeds even in handen, totdat ik het opeens zag;
er zat een gezicht in het bootje dat me ergens aan deed denken. Ik dacht aan 'De Schreeuw' van de Noorse schilder Munch. Een ouder echtpaar, dat een bezoek bracht aan ons museum en met een gretigheid die ik zelden meer zie bij mensen op hoge leeftijd alles in zich opnam, liet ik het blauwe bootje zien en vertelde wat ik er in zag."Ja dat is toch die Noorse schilder? zei de vrouw, die kennen we wel!" Ze werden bevangen door nog meer jeugdig enthousiasme toen ze, na even goed kijken, ineens allebei de kop van het schilderij van Munch uit het bootje destilleerden. De wondere wereld van de hersenen! 
Toen ze weg waren begon ik mijn zoektocht naar 'mijn' schreeuw met het schilderij als uitgangspunt.






 

Geen opmerkingen: